Intel vs AMD: Siapa Yang Akan Memenangi Persaingan CPU?

Intel vs AMD: Siapa Yang Akan Memenangi Persaingan CPU?

2021-09-15 • Dikemaskini

Apa yang berlaku?

Intel telah mengubah strateginya dan mulai membanjiri pasaran cip dengan harga diskaun, tidak lagi mempertahankan harga runcit yang dicadangkan oleh pengeluar kepada peniaga. Walaupun terdapat beberapa laporan yang menunjukkan normalisasi bekalan CPU AMD pasca pandemik, AMD mempunyai dua kelemahan ketara jika dibandingkan dengan Intel. Ia mempunyai sumber pendapatan yang lebih kecil berbanding pesaing CPUnya yang jauh lebih besar, dan AMD tidak memiliki kilang yang menghasilkan sendiri cip Zen yang telah mencetus perubahan di pasaran.

Intel, sebaliknya, memiliki fasiliti pengeluaran yang terintegrasi secara vertikal dan kelebihan pendapatan yang mengagumkan. Faktor-faktor ini memberikan Intel keupayaan untuk melaksanakan dasar penetapan harga yang lebih fleksibel.

AMD nampaknya telah mencapai kemajuan dalam penembusan pasaran pelayan. Walau bagaimanapun, bekalan yang terhad menyebabkan banyak syarikat tidak menerima cip mereka, itulah puncanya Intel mula masuk ke dalam permainan ini dan menjadikan cipnya lebih menarik untuk pengguna.

Analisis teknikal

AMD, Carta harian

AMDDaily.png

Harga AMD bertahan di garisan sokongan tersembunyi di aras harga $101-$102. Sekiranya ia menembusi garisan ini dan purata bergerak 50 hari, jalan ke bawah menuju $95 akan terbuka. Jika tidak, perhatikan garisan trend menurun ini dengan teliti dan masukkan pesanan long bila penembusan berlaku, dalam kes ini, sasarannya adalah $122.

Intel, Carta harian

INTELDaily.png

Di carta harian, pola head and shoulders terbalik telah muncul dan harga menembusi garisan bahu (garisan biru pada carta). Pada masa ini, ia sedang menurun menuju $54.3 untuk menguji semula garis ini. Sekiranya ia mampu bertahan, sasaran terletak di $56.5, dan sekiranya tidak, Intel akan turun ke $51.8.

Turut ingin saya sebutkan di sini, bahawa dalam keadaan NASDAQ sudah terlebih beli, adalah berisiko untuk membuka posisi long bagi saham syarikat teknologi, sebab itu saya cadangkan agar anda menunggu sehingga harga menembusi aras sokongan $51.8 dan membuka posisi short dengan sasaran terletak di $44.2.

BERDAGANG SEKARANG

Serupa

Saham-saham Terbaik untuk Dibeli di Bulan April! 
Saham-saham Terbaik untuk Dibeli di Bulan April! 

Menjelang bulan April, para pelabur sedang mencari peluang terbaik dalam pasaran saham. Terdapat dua industri yang berkembang pesat yang kelihatan positif untuk jangka masa terdekat; saham-saham kenderaan elektrik (EV) dan perbankan.

Walmart Akan Melaporkan Perolehan Pada 17 Februari
Walmart Akan Melaporkan Perolehan Pada 17 Februari

Apa yang akan terjadi? Walmart, sebuah syarikat peruncitan multinasional Amerika, akan membentangkan laporan perolehannya untuk suku keempat pada 17 Februari sebelum pasaran saham dibuka (16:30 GMT+2)…

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera