Senjata rahsia pedagang: pesanan tertangguh

Senjata rahsia pedagang: pesanan tertangguh

2023-05-12 • Dikemaskini

Ada masa-masanya bila mana anda tidak mahu memasuki pasaran pada harga yang mereka tawarkan kepada anda. Sebabnya mungkin berbeza-beza. Contohnya, anda tahu anda boleh membeli suatu pasangan pada harga yang lebih rendah jadi anda hanya menunggu. Atau, anda tidak pasti tentang pergerakan harga seterusnya, tetapi tahu bahawa jika harga mencapai suatu paras tertentu arah seterusnya akan menjadi jelas. Jadi apa yang harus anda lakukan? Duduk di hadapan monitor dan menunggu sehingga menyentuh paras harga yang anda mahu? Pasti sekali tidak. Pesanan tertangguh (Inggeris: Pending Orders) dicipta khusus untuk anda!

Ada dua jenis pesanan tertangguh. Ia adalah pesanan had (Inggeris: limit orders) dan pesanan renti (Inggeris: stop orders). Oleh kerana para pedagang sering membuat keputusan untuk membelia atau menjual, maka logiklah jika ada dua jenis limit order: buy limit dan sell limit. Stop order juga boleh dibahagikan kepada buy stop dan juga sell stop.

pending order (4).png

Mari kita mulakan dengan limit order.

Bayangkan anda mempercayai walaupun harga sedang menurun sekarang, ia akan melantun pada aras tertentu dan naik semula. Justeru, anda harus pasang pesanan BUY LIMIT pada harga yang anda rasa akan menjadi titik di mana harga berpatah balik (di bawah harga semasa). Manfaat dari pesanan seperti ini adalah anda boleh membeli pada harga yang lebih rendah.

 1531393556-f05aeb4dae6bc1c4e33d455f4c58438c.jpg

Begitu juga sebaliknya jika anda lihat harga sedang mendaki tetapi anda ia akan herhadapan dengan rintangan yang kuat, melantun di situ lalu turun ke bawah. Dalam kes ini, anda harus pasang SELL LIMIT di atas harga semasa. Manfaat dari pesanan seperti ini adalah anda boleh menjual pada harga lebih tinggi.

 Sell-Limit.jpg

Perhatikan bagaimana anda boleh gunakan limit order bila anda jangkakan aras sokogan atau rintangan akan bertahan.

Bagaimana pula dengan pesanan tertangguh yang lain, iaitu stop order?

Stop Order (Melayu: pesanan renti) digunakan bila pedagang menjangkakan harga akan menembusi suatu aras rintangan atau sokongan.

Bayangkan harga meningkat naik dan anda pasti bahawa jika ia mencecah harga tertentu ia akan naik lebih jauh lagi. Di dalam kes ini, anda harus meletakkan pesanan BUY STOP pada aras di atas harga semasa.

 1531393617-30efe329495e345fe4b032c7c04f03cf.jpg

Sebaliknya, jika harga menurun dan anda berfikir selepas ia melewati aras tertentu ia akan terus turun lebih jauh ke bawah. Untuk ini, anda perlu pasang SELL STOP di bawah harga semasa.

 Sell-Stop.jpg

Anda mungkin tertanya-tanya: "Mengapa saya harus gunakan Stop Order jika harga tidak melantun dan hanya meneruskan pergerakannya dalam arah yang sama? Saya boleh beli pada harga yang lebih rendah dan jual pada harga yang lebih tinggi". Stop Order digunakan untuk benar-benar mengesahkan pergerakan harga seterusnya. Jika harga pasangan tersebut mencecah aras tertentu, anda yakin ia akan pergi lebih jauh, jika tidak ia akan melantun sebelum ia mencapai aras yang anda pilih.

Satu tip yang penting: ingat bahawa jika harga tidak mencapai aras yang anda tetapkan pada pesanan tertangguh anda, dagangan itu tidak akan dibuka. Ada ancaman besar terhadap keuntungan anda di sini. Anda mesti tutup pesanan ini jika ia tidak dilaksanakan. Jika tidak, anda mungkin akan terlupa tentangnya dan dagangan akan buka pada waktu yang anda tidak mahu. Salah satu penyelesaiannya adalah dengan meletakkan tarikh luput pada pesanan tertangguh anda.

Sebagai kesimpulan, bolehlah kita katakan bahawa pesanan tertangguh adalah satu cara yang baik untuk mengurangkan kerja anda dan mengurangkan masa berada di hadapan skrin. Tambahan lagi, pesanan tertangguh akan membantu anda berasa lebih pasti dengan pergerakan harga di masa depan dan membolehkan anda masuk pasaran pada harga yang lebih menarik. Ini adalah cara yang baik untuk menjadikan perdagangan anda lebih tepat dan menguntungkan!

 

Serupa

Strategi Perdagangan Pin Bar
Strategi Perdagangan Pin Bar

Ada kalanya carta atau pola candlestick boleh memberikan signal masuk yang baik jika ia terletak pada aras tertentu. Pin Bar salah satu pola candlestick yang paling andal dan terkenal, dan apabila pedagang menemuinya di carta, mereka menjangkakan harga akan berubah arah tidak lama lagi.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera