1. FBS broker  >
  2. Blog FBS >
  3. 15 Pola Carta Saham Paling Penting
2023-04-18 • Dikemaskini

15 Pola Carta Saham Paling Penting

cover.png

Apabila anda berdagang saham, penggunaan analisis teknikal boleh membantu anda melihat sebarang peralihan dalam pasaran. Pola carta adalah suatu yang anda boleh gunakan sebagai sebahagian daripada analisis teknikal anda. Ia muncul pada carta harga dan menunjukkan ke arah mana pasaran mungkin bergerak dan di mana anda boleh masuk atau keluar dari pasaran.

Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda apakah itu pola carta sebenarnya, bagaimana anda boleh menggunakannya dalam perdagangan anda, dan ketahui tentang 15 pola carta saham yang paling penting yang akan membantu anda dalam perdagangan anda.

Apakah itu pola carta?

Pola carta adalah paparan grafik turun naik harga yang diwakili oleh satu siri garis trend dan lengkung pada suatu carta. Sememangnya, bukan semua kenaikan dan penurunan yang berlaku di pasaran adalah sebahagian daripada suatu pola. Tetapi jika harga bergerak dengan cara yang pernah dicerap sebelum ini sebelum suatu kejadian pasaran yang tertentu, terdapat kemungkinan yang sangat tinggi bahawa pembentukan baharu ini berkemungkinan akan diikuti oleh kejadian yang sama.

Bagaimanakah pola-pola carta berfungsi?

Pola carta kaedah yang popular untuk meramalkan arah trend masa hadapan kerana pasaran dianggap bersifat kitaran. Tetapi oleh kerana pola-pola carta saham adalah sebahagian daripada analisis teknikal, justifikasi di sebaliknya adalah berdasarkan tanggapan bahawa tingkah laku pelabur cenderung untuk berulang dari semasa ke semasa.

Harga-harga saham tidak bergerak dengan sendirinya. Sebaliknya, ia mengambarkan keputusan-keputusan yang dibuat oleh orang sebenar yang didorong oleh emosi dan cita-cita yang sama seperti orang-orang yang mendahului mereka. Carta saham berfungsi sebagai gambaran terhadap emosi ini, sama ada ia optimis atau pesimis. Jadi jika harga membentuk pola yang sangat lazim, ini bermakna para pedagang mungkin akhirnya membuat keputusan perdagangan yang sama seperti orang-orang lain sebelum mereka.

1.png

Mengapa anda perlu menganalisis pola carta

Walaupun pola tidak boleh dipercayai 100% dalam meramalkan arah pergerakan harga, ia boleh digunakan dalam pelbagai cara yang lain. Carta menunjukkan perubahan penawaran dan permintaan dalam pasaran, iaitu waktu bilamana para pedagang lebih berminat untuk membeli saham daripada menjualnya, atau sebaliknya.

Apabila pasaran bergerak dalam pola tertentu, ia menjadi lebih mudah untuk diramalkan. Hanya dengan satu pola carta, pedagang boleh mengesan aras sokongan dan rintangan, poin-poin penembusan, lokasi stop pesanan, kebarangkalian pengunduran, dan pelbagai lagi. Jadi, walaupun trend itu akhirnya menuju ke arah yang berbeza daripada apa yang anda jangkakan, anda akan ada banyak maklumat untuk melindungi urusniaga anda daripada kerugian.

Jenis-jenis pola carta

Terdapat pelbagai jenis pola carta yang berbeza tetapi semuanya boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • Pola-pola Penerusan. Pola-pola penerusan menunjukkan bahawa trend semasa akan berterusan selepas pola itu selesai. Pola-pola ini biasanya muncul pada carta saham sebagai satu tempoh pengukuhan jangka pendek. Ia memberi isyarat gangguan sementara dalam suatu trend, tetapi ia biasanya tidak membawa kepada penyongsangan arah pergerakan harga.
  • Pola-pola penyongsangan. Pola-pola penyongsangan menunjukkan bahawa trend semasa akan berakhir dan arah pergerakan harga mungkin akan menyongsang.
  • Pola-pola dua hala. Pola-pola dua hala menunjukkan bahawa terdapat tahap ketidakpastian yang agak ketara dalam pasaran. Oleh itu, harga boleh bergerak ke mana-mana arah. Pola-pola ini boleh digunakan untuk berdagang dengan kedua-dua arah. Jadi, pedagang harus menunggu penembusan pola dan menyertai pihak yang menang.

Jenis-jenis carta yang paling penting

Terdapat banyak jenis carta yang boleh anda gunakan semasa berdagang, tetapi carta-carta yang paling penting ialah carta garisan, carta bar dan carta candlestick.

Carta garisan menunjukkan pergerakan umum harga pasaran dalam suatu rangka masa tertentu dengan melakar antara setiap harga penutupan. Ia menggambarkan perubahan harga penutup dan trend semasa, dan membantu para pedagang melihat gambaran yang lebih besar tentang turun naik harga.

Carta bar digunakan untuk menganalisis harga pembukaan dan penutupan serta paras tertinggi dan terendah. Setiap bar menunjukkan harga dagangan terendah (bahagian bawah bar), harga tertinggi dibayar (atas bar), julat perdagangan (badan bar), harga pembukaan (garisan mendatar di sebelah kiri) dan harga penutup (garisan mendatar di sebelah kanan). Bergantung pada panjang bar, para pedagang boleh melihat sama ada pasaran tersebut tidak menentu atau stabil.

Carta candlestick sering disebut sebagai variasi carta bar. Walaupun carta candlestick menunjukkan maklumat yang hampir sama seperti carta bar, ia lebih mudah dibaca. Perbezaan utama antara kedua-dua jenis carta tersebut ialah badan candlestick menggambarkan julat antara harga pembukaan dan penutupan. Candlestick juga boleh mempunyai warna yang berbeza: jika matawang ditutup lebih rendah berbanding pembukaan, badan candlestick akan berwarna merah manakala warna hijau menunjukkan bahawa harga penutupan adalah lebih tinggi daripada harga pembukaan. Visualisasi ini membantu para pedagang untuk melihat sama ada pasaran semasa dikuasai oleh pembeli atau penjual, dan mengenal pasti trend semasa. Dalam artikel ini kita akan membincangkan pola carta candlestick.

15 pola carta saham yang anda patut tahu

Segitiga Menaik

Pola carta pertama yang akan kita lihat ialah segitiga menaik. Pola ini ialah pola penerusan bullish yang terbentuk apabila harga mula untuk swing dalam julat yang semakin mengecil. Garisan atas (rintangan) segitiga menaik adalah mendatar, manakala harga-harga rendah membentuk garisan bawah (sokongan) yang mendaki menuju garisan rintangan. Ia mengekalkan kenaikannya sehingga akhirnya harga menembusi garisan rintangan, mengesahkan pola itu, dan meneruskan pergerakan menaik.

Segitiga Menurun

Bertentangan dengan saudaranya yang menaik, segitiga menurun ialah pola penerusan bearish yang muncul apabila harga saham mula bergerak antara garisan rintangan condong ke bawah dan garis sokongan mendatar. Sebaik sahaja garisan rintangan dan sokongan bergabung, satu penembusan berlaku, dan harga jatuh lebih rendah dan meneruskan trend menurun.

Segitiga Simetri

Pola carta segitiga yang terakhir, segitiga simetri dibentuk oleh garis sokongan menaik dan garis rintangan menurun. Harga melantun dari kedua-dua garisan dalam julat yang terus mengecil sehingga garisan tersebut bersilang antara satu sama lain. Adalah mustahil untuk menyatakan ke mana arah harga selepas penembusan kerana pembeli dan penjual mempunyai pengaruh yang sama terhadap pasaran. Inilah sebabnya mengapa segitiga simetri dianggap sebagai pola dua hala. Para pedagang dinasihatkan untuk membuat dua pesanan stop untuk masuk posisi, satu di atas dan satu di bawah.

1139-triangles.png

Bendera (Flag)

Pola bendera sering dikaitkan dengan pelaburan berisiko rendah dan keuntungan yang cepat. Ia adalah pola penerusan yang boleh berlaku di pertengahan trend yang kuat. Pola bendera terbentuk apabila arah trend memasuki tempoh pengukuhan yang singkat, dan ia boleh menjadi bullish dan bearish. Selepas lonjakan atau kejatuhan hampir vertikal secara tiba-tiba (yang dipanggil ‘tiang bendera’) harga mula turun naik dan menjejaki semula pergerakan sebelumnya dalam julat sempit yang menyerupai segi empat yang condong sedikit. Selepas seketika harga menembusi salah satu garisan dan terus bergerak dalam arah sebelumnya sambil mengumpul momentum dengan pantas.

1139-flags.png

Panji (Pennant)

Pola panji kelihatan sangat serupa dengan pola bendera atau segitiga simetri, yang juga pola penerusan, tetapi ia agak berbeza daripada kedua-duanya. Seperti pola bendera, ia juga berlaku apabila harga memasuki tempoh pengukuhan selepas pergerakan mengejut dalam satu arah (‘tiang bendera’). Walau bagaimanapun, badan panji dibentuk oleh dua garisan yang menumpu, bukannya selari, yang menjadikan ia kelihatan seperti segitiga simetri. Tetapi pola segitiga tidak didahului oleh ‘tiang bendera’ kerana ia muncul dalam pasaran yang tidak stabil. Panji, sebaliknya, berlaku dalam trend yang kukuh. Selepas garisan tersebut bertumpu, harga menembus dan paling kerap terus bergerak ke arah trend utama.

1139-pennants.png

Double Top

Double top ialah pola bearish yang berlaku sebelum penyongsangan menurun dalam suatu jangka masa sederhana atau jangka panjang. Double top terdiri daripada dua paras tertinggi dan satu paras terendah dan agak mirip dengan huruf “M”. Ia bermula apabila harga mengundur semula selepas kenaikan yang stabil disebabkan oleh beberapa penentangan daripada bear. Ia kemudian naik semula, tetapi apabila ia mencapai aras tertinggi sebelumnya, ia menjunam semula ke bawah. Sebaik sahaja ia melepasi garis leher, pola dianggap sah, dan trend menyongsang dari bullish kepada bearish.

Double Bottom

Double bottom adalah bertentangan dengan double top kerana ia berlaku selepas trend menurun dan secara amnya menandakan penyongsangan trend menaik. Double bottom kelihatan seperti “W” dan terbentuk apabila harga naik sedikit selepas penurunan yang berpanjangan, kemudian turun semula tetapi melantun dari garis sokongan dan mula menaik, menembusi garis leher. Pola ini sering digunakan oleh para pedagang untuk mengenal pasti peluang terbaik untuk memulakan urusniaga bullish jangka panjang.

Triple Bottom

Triple bottom ialah pola penyongsangan bullish yang berlaku selepas suatu tempoh lanjutan trend menurun. Ia terdiri daripada tiga paras terendah berturut-turut tetapi dijarakkan, setiap satu terletak pada atau berhampiran paras harga yang sama. Triple bottom menandakan bahawa, walaupun pembeli cuba berusaha, penjual tidak sanggup melepaskan posisi mereka dengan mudah. Walau bagaimanapun, selepas paras terendah ketiga mereka biasanya menyerah kalah kepada pembeli dan membiarkan harga memulakan pergerakan menaik selepas menembusi garis leher. Pola ini adalah salah satu pola yang paling jarang, tetapi ia juga adalah salah satu pola yang paling kuat dan paling dipercayai. Oleh itu, jika anda berjaya mengenalpasti pola ini pada suatu carta, pastikan anda memanfaatkannya sepenuhnya.

1139-bottoms.png

Baji (Wedge)

Pola baji berlaku apabila harga mula bergerak antara dua garisan trend yang menumpu yang membentuk julat semakin lama semakin sempit. Pola ini boleh menjadi bullish atau bearish, bergantung pada variasi pola itu sendiri.

  • Baji menurun dianggap sebagai pola yang bullish dan ia boleh berlaku baik selepas trend menurun ataupun selepas trend menaik dan berfungsi sebagai signal penyongsangan atau penerusan. Baji menurun kelihatan paling luas di bahagian atas dan kemudian terus mengecil apabila harga bergerak ke bawah. Apabila tekanan daripada penjual berkurangan, pembeli mendapat peluang untuk memperlahankan penurunan harga, yang membawa kepada penembusan harga melalui garisan rintangan dan meneruskan trend menaik.
  • Baji menaik adalah bertentangan dengan baji menurun. Ia secara amnya adalah pola penurunan harga yang boleh menandakan penerusan atau penyongsangan trend, bergantung pada tempat di mana pasaran telah bergerak sebelum pola itu berlaku. Ia terdiri daripada dua garisan trend menumpu, dan harga bergerak ke atas dalam tempoh pengukuhan. Pembeli akhirnya menjadi lebih lemah, jadi penjual berjaya menembusi garis sokongan, menandakan trend menurun baharu (atau meneruskan yang sebelumnya).

1139-wedges.png

Head and Shoulders

Pola head and shoulders biasanya berlaku pada penghujung trend menaik dan mendahului penyongsangan trend menurun. Ia terdiri daripada tiga swing, dengan dua bahagian luar lebih kecil daripada yang di tengah dan terletak pada tahap yang agak sama. Swing terakhir ke bawah cenderung untuk menembusi garis leher (garisan yang menghubungkan bahagian bawah pola), yang memberi satu signal kepada pedagang untuk menjual saham mereka.

1139-h-and-sh.png

Inverse Head and Shoulders

Pola ini bertentangan dengan pola sebelumnya. Ia terbentuk dalam satu trend bearish dan menandakan penyongsangan trend menaik. Inverse head and shoulders mempunyai tiga lembah, yang tengah adalah yang paling rendah daripada semuanya. Pola ini didagangkan sama seperti head and shoulders, tetapi ia datang sebelum trend menaik. Oleh itu, para pedagang perlu membeli saham sebaik sahaja harga menembusi garis leher.

Cup and Handle

Pola cup and handle adalah pola bullish. Ia biasanya berlaku dalam trend menaik dan digunakan oleh para pedagang untuk mencari peluang untuk membuka posisi long. Pola ini kelihatan seperti “U” diikuti dengan sedikit penurunan yang menyerupai pemegang cawan. Pemegang itu menyerupai bendera atau pola panji, tetapi harga menembusi garisan rintangan tidak lama kemudian dan trend menaik memperolehi semula momentum dengan cepat.

1139-cup.png

Senggang (Gap)

Senggang ialah ruang kosong pada carta yang berlaku dalam pasaran yang tidak menentu. Ia muncul apabila pasaran mengalami tahap minat beli atau jualan yang luar biasa. Minat ini membawa kepada saham tersebut didagangkan walaupun pasaran ditutup semalaman. Akibatnya, harga pembukaan saham pada hari berikutnya adalah jauh berbeza daripada harga penutupnya pada hari sebelumnya. Para pedagang cenderung untuk memanfaatkan senggang dengan membeli saham, mengharapkan senggang berlaku pada hari berikutnya, atau dengan membuka posisi short pada saham mereka selepas senggang tersebut telah berlaku.

1139-gap.png

Bump and Run (Langgar Lari)

Bump and run ialah pola penyongsangan yang jarang berlaku, yang boleh berlaku dalam kedua-dua pasaran bullish dan bearish. Bump and run berlaku apabila harga membuat pusingan tajam dari garis trend ke arah trend utama, kemudian mengundur semula dan akhirnya menembusi garis trend sebelumnya, yang mencetuskan trend yang baharu. Pembentukan ini biasanya kelihatan pada rangka masa yang lebih besar, tetapi kadangkala boleh muncul walaupun pada carta intrahari.

1139-bump-and-run.png

Price Channel (Saluran Harga)

Price channel ialah pola dua hala dan boleh berlaku dalam trend menaik dan trend menurun. Price channel terbentuk apabila harga mula swing dalam julat yang terhad. Swing tersebut melantun dari garisan rintangan dan sokongan, yang bergerak selari antara satu sama lain. Harga boleh bergerak ke atas, ke bawah atau mendatar.

1139-channel.png

Bagaimana untuk mengenali pola-pola carta?

Salah satu cara yang paling biasa untuk mengenal pasti pola-pola carta saham adalah dengan melukis garis trend dan melihat sama ada harga mencapah dari arahnya. Jika anda melihat harga berayun dalam julat yang terhad, melukiskan garisan melalui paras tertinggi dan paras terendah boleh membantu anda melihat dengan lebih jelas jika suatu pola sedang terbentuk. Ia mungkin nampak sukar pada mulanya, tetapi selepas berlatih anda akan dapat mengenali pola-pola carta saham dengan lebih baik. Platform perdagangan anda juga mungkin menawarkan pelbagai pengesan pola yang boleh membantu anda mengesan peluang perdagangan baharu dengan cepat.

Kesimpulan

Pola-pola carta saham telah digunakan oleh para pedagang selama beberapa dekad. Jika dikenalpasti dengan betul, ia boleh mengesahkan permulaan trend baharu dan membantu para pedagang mengenalpasti peluang perdagangan yang baharu. 15 pola carta saham yang disenaraikan di atas akan meningkatkan pemahaman anda tentang cara bagaimana pasaran berfungsi dan membolehkan anda meramalkan penyongsangan trend dan perubahan arah pergerakan harga dengan tepat.

  • 816

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera